Kristove roky
r. Juraj Jakubisko|Československo|1967|1h 33m


Bohato členená výpoveď o nástojčivej potrebe konečného rozhodnutia človeka na životnej križovatke. Hlavnými hrdinami sú muži na rozhraní mládeneckého a mužného veku. Maliar Juraj, Slovák usadený v Prahe, si so skrývanou bezradnosťou uvedomuje, že dosiaľ žil naprázdno, vybíjajúc sa v hravých nezáväznostiach, bez pripustenia si nejakých povinností. Nerozhodne váha medzi vyzrelejšou milenkou, stelesňujúcou matersky založenú ženskosť, a mladou výtvarníčkou Janou, predstavujúcou svet plný obáv z veľkých citov a giest, v podvedomí však túžiaci po úprimnom, pravdivom ľudskom vzťahu. Jurajov starší brat Andrej, letecký dôstojník, začína pochybovať, či sa hodí pre svoje povolanie a neistota je i zdrojom rozporov v jeho manželstve. Za bratom prichádza z akéhosi reálnejšieho sveta, nie však natoľko vzdialeného, aby nevedel pochopiť jeho problémy. Po Andrejovom odchode Juraj prehluší vtieravé pochybnosti ľahkomyseľným vyvádzaním, ktoré naberá na bezohľadnosti, až v Janu takmer prizabije. Odchádza na pohreb tragicky zosnulého Andreja a zoči-voči smútočnému sprievodu spoznáva svoju plytkosť a nezakotvenosť. S výnimkou záverečnej sekvencie pohrebu, nakrútenej režisérom v jeho rodnom Kojšove a koncipovanej takmer ako etnografický záznam spevov a modlitieb, sa dej odohráva v bizarných pražských scenériách (schátralé domy pred zbúraním, stiesnené byty, otlčené steny, opotrebovaný nábytok), čomu je prispôsobené vizuálne riešenie – hrubozrnný čiernobiely obraz so zjavnou svetelnou preexponovanosťou.