Návrat idiota
r. Saša Gedeon|Česká republika, Nemecko|1999|1h 40m

Film inšpirovaný hlavnou postavou románu F. M. Dostojevského Idiot, vrhá novodobé knieža Myškina (František) do priestoru „zemí koruny českej“. Hlavná postava – František prichádza z ústavného liečenia do ospalého malomesta. Už od začiatku začne vpadať do spleti podivných vzťahov a nevery. Distribučný slogan hovorí: „Oľga miluje Emila, Emil miluje Annu, Anna miluje Roberta. Kto miluje Idiota?“. Odpoveď na túto otázku sa divák dozvie až na konci filmu. Už na jeho začiatku však začína tušiť, že František – prostáčik boží – miluje všetkých. Fakt, že sa jednotliví protagonisti zraňujú navzájom, že sú k sebe necitliví, najviac zraňuje práve jeho. V Gedeonovom diele zastáva dôležitú úlohu téma inakosti hlavných protagonistov, ktorá determinuje ich osamelosť. Nevera, zlomyseľnosť či pretvárka ako dôsledky pragmatizmu ostatných, „normálnych“ hrdinov dokazujú, že „normálne“ nie je až také normálne. Tvorcovia sa pri druhom Gedeonovom filme odklonili od minimalizmu Indiánskeho leta zložitejšou sujetovou (dramatickou) konštrukciou, aranžovaním niektorých scén či častejším využívaním artificiálnych hudobných motívov. Diela tohto režiséra sú po všetkých stránkach vyvážené. Skvelé herecké kreácie nevynikajú na úkor ostatných zložiek – citlivej kamery, tlmenej farebnosti výtvarného stvárnenia alebo hutných sviežich scenárov, ktoré si Gedeon píše sám.